Järjestä opintopiiri!

Jätä kommentti

17.4.2015 Kirjoittanut Status-verkkolehti

Lukupiiri2Järjestä opintopiiri!

TEKSTI: ANTERO SALMINEN
KUVA: KAISA PUHAKKA

Minulla on tapana haikalla kirjatenttiin lukiessa lukupiirejä. Kohtalaisen hitaana lukijana onnistun harvoin lukemaan tentittävää kirjallisuutta hyvissä ajoin ennen tenttiä. Jakamalla koealueen lukupiirin kesken järkälemäinenkin tentti pilkkoontuisi siedettäviin osiin ja lyhentäisi lukuaikaa. Tylsien kurssien kohdalla lukupiirit olisivat pelastus. Taas mielenkiintoisten ja tärkeiden kurssien kohdalla lukupiirit tarjoaisivat mahdollisuuden oppia paremmin ja syvemmin.

Mielestäni tenttimisen ja lähiopetuksen suurin ero on se, että lukemalla yksin ei pääse peilaamaan omaa oppimistaan ja ajatuksiaan muiden kanssa. Mikä alueessa on tärkeätä? Onko jotain jäänyt huomaamatta? Missä olisi varaa petrata? Tarve pallotella ajatuksia korostuu, kun kirjallisuutta on paljon ja se on vaikealukuista. Myös kurssitavoitteet ja -kuvaukset voivat olla laveita, eivätkä näin ohjaa itsenäistä opiskelua. Taas luentokurssin materiaalit ovat usein jo jonkinlainen tiivistys kirjallisuudesta. Samalla ne antavat suuntaa, mitä tentissä tullaan kysymään.

Lukupiirin työjako voi tuoda lukumotivaatioon myös pientä potkua ryhmäpaineen muodossa. Samalla hyvä ryhmähenki tukee ja kannustaa jäseniään. Ryhmän kanssa on myös paljon helpompaa soveltaa kurssikirjallisuutta. Brainstormaamalla on helppo keksiä materiaalista tosielämän esimerkkejä. Lukupiiri tarjoaa myös hyvän alustan kriittisyydelle. Jaettu tiedonkeruu ja yhdessä oppiminen sopii hyvin aikaan, jossa maailma monimutkaistuu ja tieto lisääntyy jatkuvasti.

Viime aikoina on puhuttu paljon opintojen nopeuttamisesta. On joulu- ja kesäesseitä ja paljon odotettu tenttiakvaariokin lähtee aikanaan kunnolla käyntiin. Tämä on hyvää kehitystä. Kuitenkin nopeaa opiskelutahtia tärkeämpää on, että opiskelijoilla on tarjolla eri tapoja opiskella.

DIY-LUKUPIIRI!

I
KARTOITUS

Moni sosiaalipsykologian opiskelija
lukee samoja sivuaineita (esim.
sosiaalityö, psykologia ja viestintä).
Onko moni tenttimässä samaa kurssia?

II
KOKOONTUMINEN
JA PELISÄÄNTÖJEN SOPIMINEN

Tiedonkeruu: lukevatko osallistujat
yhdessä koko alueen vai jaetaanko se osiin?

Tiedonjako: Kokoontuuko lukupiiri
kasvotusten vai pidetäänkö etänä? Molempia?

Aikatauluttaminen: Aikataulusta,
tapaamiskerroista ja -paikasta sopiminen.

 III
OPISKELU
JA TIEDONKERUU

Lukeminen(!)

Mahdolliset tiivistelmät ja/tai
alustukset tapaamiskerroille.

 IV
RYHMÄOPISKELU

Tiedon jakaminen ja alueen läpikäyminen.

Ongelmakohtien avaaminen.

Tiedon soveltaminen.

Yhteenveto ja kertaaminen.

Tärppien käyminen.

Teksti on julkaistu alunperin Status-lehden viime syksyn numerossa (1/14).

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: