”Olen opetellut uudestaan kuka olen”

1

7.12.2015 Kirjoittanut Status-verkkolehti

Uskonnollisesta yhteisöstä eroaminen ja kaapista tuleminen muuttivat 23-vuotiaan Hannan* elämän. ”Tuntui, kuin pudottaisin valtavan kiven, jota olin joutunut raahaamaan mukanani koko ajan.”

12085264016_45e5775da3_o.jpg

Marc Brüneke / Flickr

Ei enää salailua

Helsingissä sataa vettä ja taivas on harmaan pilviverhon peittämä. Nousen rullaportaita pitkin Kampin ylimpään kerrokseen, jossa Hanna odottaa jo minua. Punaisen pipon alla on hymyilevät kasvot. Istahdamme kahville ja Hanna kertoo minulle tarinansa, joka on kaikkea muuta kuin harmaa.   

Hanna on 23-vuotias kuvataiteiden opiskelija, kotoisin Torniosta ja  kymmenenlapsisen perheen neljäs. Viime kesänä hän ilmoitti läheisilleen eroavansa vanhoillislestadiolaisuudesta ja tuli samaan aikaan ulos kaapista. Edessäni istuvassa ihmisessä yhdistyvät ne kaksi asiaa, joista koko Suomi on viime vuosien ajan taukoamatta puhunut – hän on lestadiolaistaustainen lesbo.  

Hanna kuvailee viime kesän olleen yhtä hullumyllyä. ”Oli sellainen vapaus tehdä vihdoin mitä haluaa, eikä mitään tarvinnut enää salailla. Olin käsittämättömän onnellinen ja vapautunut, ja sain hirveästi ystäviä.”

”Mitään ei tarvinnut enää salailla. Olin käsittämättömän onnellinen ja vapautunut.”

Suviseurojen aikaan Hanna kirjoitti Facebookiin toivovansa, että hän voisi joku päivä mennä vanhoillislestadiolaisten kokoontumisiin omana itsenään, vapaasti ja pelotta. Hänelle tehtiin selväksi, ettei se tulisi koskaan toteutumaan. Vanhoillislestadiolaisuudessa suhtaudutaan homoseksuaalisuuteen kielteisesti. Yleinen käsitys liikkeen sisällä on, että homoseksuaali saa olla, mutta seksuaalisuuttaan ei saa toteuttaa. ”Tosi moni ajattelee, että homous on virhe tai sairaus. Mutta tekeekö Jumala virheitä?” Hanna ei ajattele niin.

Homoseksuaalisuudesta ei puhuttu

Hanna löysi oman seksuaalisen suuntautumisensa pari vuotta sitten. ”En ollut aikaisemmin tajunnut, että se oli ihastumista, mitä tunsin tyttöjä kohtaan. Ajattelin, että mie vaan tykkään niistä kauheesti. Homoseksuaalisuus oli lapsuudessani kiusallinen asia, josta ei puhuttu. En halunnut itsekään joutua puhumaan asiasta, en halunnut edes ajatella koko asiaa.”  

Vielä keväällä Hanna voi omien sanojensa mukaan todella huonosti. ”Olin sekaisin ja ahdistunut. Pysyin piilossa ja pidin silmät kiinni. Kun vihdoin tulin kaapista ja erosin yhteisöstä, tuntui että silmät aukesivat. Tuntui kuin pudottaisin valtavan kiven, jota olin joutunut raahaamaan mukanani koko ajan.”

”Olin sekaisin ja ahdistunut. Pysyin piilossa ja pidin silmät kiinni. En voinut myöntää perheelleni, että mie olen näin huono. Että minussa on jotain vikaa.”

Kaverit suhtautuivat Hannan kaapista tulemiseen myönteisesti, mutta perheenjäsenille asian käsittely on ollut vaikeampaa. Hanna kertoo, että nimenomaan perheensä takia hän oli lykännyt päätöstä näin pitkään. Hän ei halunnut tuottaa heille surua, minkä takia hän omien sanojensa mukaan piti kulisseja yllä ja valehteli. ”Mie en ole voinut heille myöntää, että mie olen näin huono. Että minussa on jotain vikaa.”  

Torniosta Helsinkiin  

Hanna on alun perin kotoisin Torniosta, mutta muutti pari vuotta sitten Helsinkiin ja opiskelee nyt kuvataiteita toista vuotta. ”Mie ajattelin, että mie en kyllä ikinä muuta Helsinkiin, mutta nyt olen ihan kotiutunut tänne.” Helsingistä on tullut Hannalle tärkeä ja opiskelu tuntuu omalta jutulta. Hän kertoo, että varsinkin taideopiskelijoiden ja ystävien keskuudessa vallitsee suvaitsevainen ilmapiiri, jossa ketään ei tuomita eikä määritellä. Koulussa painotetaan ajattelua, keskustelua ja avoimuutta, mikä on auttanut opintojen alussa melko sulkeutunutta Hannaa ulos kuorestaan. Paljon on muuttunut.  

”Kesän jälkeen olen opetellut uudestaan kuka olen ja mitä haluan. Moni ihminen on tullut spontaanisti sanomaan, että vaikutan tasapainoisemmalta kuin ennen. Olen pystynyt avoimesti puhumaan asioista ja nykyään niille on myös tosi helppo nauraa. Ainut asia, mikä minua tällä hetkellä vaivaa on se, ettei perheeni pysty hyväksymään minua.”

”Kesän jälkeen olen opetellut uudestaan kuka olen ja mitä haluan. Moni ihminen on tullut spontaanisti sanomaan, että vaikutan tasapainoisemmalta kuin ennen.”

Uusi elämä  

Hanna korostaa, ettei hänen elämänsä vanhoillislestadiolaisena ollut mustavalkoisesti ihanaa tai kamalaa, mutta kun hän irtaantui uskonyhteisöstä, hän huomasi pystyvänsä ajattelemaan paljon vapaammin eri asioista.

”Murrosiässä kasvoin sisäänpäin ja käperryin itseeni, koska koin, etten saanut ajatella. Joiltain osa-alueilta elämäni oli pitkään pysähdyksissä. Minulla oli myös tosi huono itsetunto ja olin koko ajan vähän masentunut. Nyt elämäniloni on palannut ja sitä kautta olen löytänyt uusia puolia itsestäni.”

”Murrosiässä kasvoin sisäänpäin ja käperryin itseeni, koska koin, etten saanut ajatella. Nyt elämäniloni on palannut ja sitä kautta olen löytänyt uusia puolia itsestäni.”

Taiteen avulla Hanna käsittelee elämäänsä ja itseään. Taide on hänelle tapa olla, elää ja käsitellä asioita. Se, että kokemukset ja asiat jakaa taiteen keinoin muiden ihmisten kanssa, tekee niistä myös yhteisiä. ”Ei se kerro pelkästään minusta. Henkilökohtainen on aina myös poliittista.”

 Pyydän Hannaa kertomaan, mistä asioista hänellä tulee hyvä ja rauhallinen olo. ”Mie kyllä ilahdun monista asioista. Olen onnistunut haalimaan ihan mielettömän hyviä ystäviä. Heiltä saan iloa, tukea, rauhaa ja mitä ikinä tarvitsenkaan. Tanssiminen on myös onnellinen asia. Ja musiikki.”

Yksi erityisen iloinen asia tällä hetkellä Hannan elämässä on seurustelun aloittaminen. Tyttöystävä vilahtelee Hannan puheessa useasti. ”On omituista, että elämässäni on nyt toinen ihminen. Olen vapaa tekemään mitä haluan ja samalla haluan miettiä jotakin toista. Se on hämmentävää.”

Myötätunnon tärkeys

Hanna sanoo ymmärtäneensä sen, kuinka paljon maailmassa tarvitaan myötätuntoa. Joskus yksinkertaisetkin sanat voivat tuoda todella paljon voimaa. Riittää, kun joku kuuntelee. ”Heikkouden myöntäminen on usein hankalaa, mutta se helpottaa kun saa sanottua, että tämä asia on ollut minulle oikeasti vaikea.”

Tyttöystäväänsä Hanna kuvailee todella myötätuntoiseksi ihmiseksi, joka on opettanut empatiaa myös Hannalle. ”Mie olen ollut armoton itselleni ja kriittinen itseäni kohtaan, enkä kauhean myötätuntoinen. Saatoin loukata myös muita ihmisiä armottomalla asenteellani. Siinä asiassa on ollut opettelemista.”

”Mie olen ollut armoton itselleni ja kriittinen itseäni kohtaan, enkä kauhean myötätuntoinen. Siinä asiassa on ollut opettelemista.”

Kukaan ei ole yksin

Hanna toteaa, että yksinäisen ihmisen kannattaa etsiä joku, jolle voi puhua. ”Jos omassa lähipiirissä ei ole ketään, voi aina puhua ammattilaiselle. Nettifoorumeiltakin voi tarvittaessa saada tukea. Se, että saa yhteyden toiseen ihmiseen, on minusta tärkeintä. Pitää olla itselleen kiltti. Ihminen monesti kuvittelee olevansa kärsimysten kanssa yksin. Itsekin olen ajatellut niin, mutta ei kukaan ole yksin.”  

”Minua vähän kiusattiin ala-asteella, eikä minulla ollut ylä-asteella kavereita. Se, että olen ollut paljon yksin, on tehnyt minusta sen ihmisen, joka olen nyt. Itseään täytyy rakastaa. Se ei tarkoita sitä, että korottaisi itsensä muiden yläpuolelle, vaan päinvastoin rakkaus lisääntyy ja leviää ympäristöön. On ollut ilahduttavaa huomata, että rakkautta voi myös oppia.”

”Ihminen monesti kuvittelee olevansa kärsimysten kanssa yksin. Itsekin olen ajatellut niin, mutta ei kukaan ole yksin. ”

Haastattelutuokion jälkeen palaan takaisin Helsingin harmaalle maankamaralle ja jatkan matkaani sateeseen. Ajatukseni ovat kuitenkin saaneet uutta väriä. Myötätuntoa ja rakkautta maailma tosiaan tarvitsee.

*Hannan nimi on muutettu. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.

Eve-Linda Lassila

toim. huom. Artikkeli on julkaistu alun perin Her Campus Helsingissä otsikolla ”Hanna’s Story”.

One thought on “”Olen opetellut uudestaan kuka olen”

  1. evelilas sanoo:

    Reblogged this on evelilas.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

